dfoto.nl, Alles over fotografie
11 september 2010, 03:56:05 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Anti-spam mod geinstalleerd, hopelijk geen irritante spam berichten meer nu!

Startpagina   Help Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Maandproef 'symmetrie' (3-2010)  (gelezen 978 keer)
reynaerde
Forumbeheerder
Senior

« Gepost op: 14 februari 2010, 14:04:51 »

Hieronder kunt u uw vragen en opmerkingen over de maandproef 'symmetrie' kwijt.
Kampie
Moderator
Volwaardig lid

Verbeeldingskracht is belangrijker dan kennis.

« Antwoord #1 Gepost op: 14 februari 2010, 18:56:11 »

Ik ben benieuwd of er voor deze maandproef veel foto's geplaatst gaan worden. Het feit dat er een maandproef is is m.i. op de site erg goed verstopt. Ik kwam er hier op het forum achter dat er een maandproef is en moest goed zoeken voordat ik er op de site iets over had gevonden.

Daarom mijn oproep: geef de maandproef een prominentere plaats op de site.

Dan nog een opmerking over de voorbeeldfoto's op de site. Deze zijn 'van het internet geplukt. Weten de fotografen daarvan (en hebben die toestemming gegeven) of zijn deze foto's rechtenvrij?

Kampie
« Laatste verandering: 14 februari 2010, 18:58:28 door Kampie » Gelogd

Kampie's internetsite met reisverslagen, foto's en tips voor het maken van betere (vakantie) foto's: www.kampie.info
reynaerde
Forumbeheerder
Senior

« Antwoord #2 Gepost op: 14 februari 2010, 19:02:37 »

Beste kampie,

De maandproef vind je terug op de 'mijn account' pagina en op de 'over de site' pagina, waar zou jij verder nog een link nuttig vinden?
De foto's zijn via een simpele google zoekopdracht gevonden, zou jij het beter vinden om een link daarnaar te plaatsen ipv de foto's zelf?

Met vriendelijke groet,
reynaerde
Kampie
Moderator
Volwaardig lid

« Antwoord #3 Gepost op: 14 februari 2010, 19:41:50 »

Beste Reynaerde,

Op de homepage van dfoto staat o.a. 'Hierdoor behoort het voor leden ook tot de mogelijkheden om mee te doen aan de discussiefoto, de maandproef of de fotowedstrijd'. Ik denk dat je de maandproef, de fotowedstrijd door de woorden 'maandproef' en 'fotowedstrijd' te voorzien van een link naar de actuele maandproef respectievelijk de actuele fotowedstrijd. Ook zou je als er een nieuw thema voor de fotowedstrijd en/of maandproef is dit even extra onder de aandacht kunnen brengen door het bovenaan de homepage te vermelden bij het laatste nieuws.

Wat betreft het van internet halen van de voorbeeldfoto's ben ik van mening dat je dat beter niet kunt doen. Persoonlijk ben ik in het verleden regelmatig tegen ongevraagd gebruik van een of meer van mijn foto's aangelopen (of er door anderen op gewezen). Persoonlijk was ik daar nooit blij mee (al hadden sommigen zeker mijn toestemming gekregen als ze er vooraf om gevraagd hadden). Het plaatsen van hyperlinks naar voorbeeldfoto's vind ik een veel beter idee.

Kampie

Kampie's internetsite met reisverslagen, foto's en tips voor het maken van betere (vakantie) foto's: www.kampie.info
suzanne24
Foto van de week commissie
Volwaardig lid
*

« Antwoord #4 Gepost op: 14 februari 2010, 21:39:31 »

Hoi Reynaarde,

Ik moet me geheel aansluiten bij kampie. Beide punten had ik direct ook als "commentaar". Ik vind het zeker op een fotosite not done om zomaar foto's van internet te plukken en zelfs niet eens een bron te vermelden!! Ik zou dit zeker even anders aanpakken..

Wat betreft vindbaarheid van de maandproef/fotowedstrijd....waarom geen menuknop hiervoor??

Suzanne

reynaerde
Forumbeheerder
Senior

« Antwoord #5 Gepost op: 14 februari 2010, 22:21:30 »

Beste kampie en suzanne,

Bedankt voor de tips. Ik heb even gekeken hoe er op andere websites wordt omgegaan met foto's van anderen: de meeste hebben geen verwijzing maar een aantal wel, dat lijkt me inderdaad een stuk correcter. Ik heb de relevante pagina's aangepast (als is het soms erg lastig de originele maker terug te vinden aangezien de foto op tientallen sites gebruikt wordt bv).

Ik wil de menubalk niet te vol maken om alles goed overzichtelijk te houden. Zijn de links op de 'mijn account' pagina niet duidelijk genoeg?
Ik heb verder de suggestie van kampie gevolgd en links toegevoegd op de homepage.

Met vriendelijke groet,
reynaerde
Loulou
Board moderators
Volwaardig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 14 februari 2010, 23:03:55 »

Verwijzing doet wettelijk niks, zomaar een foto van internet afhalen en publiceren is een inbreuk op copyright, hoe anderen dit doen doet er niet toe, als ik 80 rij op een weg waar 50 mag, en de rest ook 80 rijdt, ben ik wel degelijk strafbaar. Naamsvermelding ontheft niet dat je geen toestemming hoeft te vragen,
groetjes
Loulou

No pixels were harmed in the writing of this post.
www.photo-moments.nl
workshops en fotoreizen
Kampie
Moderator
Volwaardig lid

« Antwoord #7 Gepost op: 14 februari 2010, 23:26:01 »

Ik sluit mij volledig aan bij de reactie van Loulou. Verder ben ik erg benieuwd wat er in de tutorial over portret en auteursrecht komt te staan  Knipoog

Kampie

reynaerde
Forumbeheerder
Senior

« Antwoord #8 Gepost op: 14 februari 2010, 23:47:44 »

Hallo Kampie en Loulou,

Ik heb de makers van de foto's inmiddels gemaild om om toestemming te vragen.

Met vriendelijke groet,
reynaerde
Loulou
Board moderators
Volwaardig lid

« Antwoord #9 Gepost op: 15 februari 2010, 11:54:07 »

Lijkt mij verstandig idd., het zou je anders een dure rekening kunnen opleveren. Misschien voor komende maandproeven in het dfoto archief kijken voor wat voorbeelden?
Groetjes
Loulou

No pixels were harmed in the writing of this post.
www.photo-moments.nl
workshops en fotoreizen
Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: